De Max G30 familie is een verhaal apart.

Daar kom je de Max G30, Max G30P, Max G30D, Max G30E II, Max G30D II, Max G30 LE en de Max G30 LE II tegen en waarschijnlijk vergeten we nog een versie.

Dit zijn allemaal varianten en doorontwikkeling op 1 thema en dat is al het beste jongetje van de klas; geroemd om zijn geweldige rijkwaliteiten dankzij onder meer de sterke motor in het achterwiel, de 10" antilekbanden, het brede board waar je met je voeten naast elkaar op kunt staan en de accu die heel handig daaronder is geplaatst voor een mooi laag zwaartepunt.

Als je eenmaal deze step hebt gereden is de kans groot dat je niet meer anders wilt.

Zoals gezegd heeft hij de aandrijving in het achterwiel.

Uiteraard kun je via de app onder andere instellen of je veel, minder of juist niet op de motor wilt afremmen (recupereren) bij gas los laten.

De logisch geplaatste remhendel bedient direct zowel de elektrische rem achter als de trommelrem voor. Voor de veiligheid kun je via de app instellen (versie afhankelijk) dat het achterlicht dan gaat knipperen.

Alle versies hebben naast wat hierboven beschreven staat ook de 3 rijprogramma's waarbij je kiest voor maximaal bereik van 65km (LE / LE II 40km) of een topsnelheid van 20 km/u voor de "D" en "D II", 30km/u voor de "P" en 25km/u voor de andere versies.

Via de app kun je ook eventueel de cruise control aanzetten. Lees wel goed de instructies voor je dit doet, want, in tegenstelling tot in de auto, wordt de cruise control automatisch geactiveerd als je de gashendel 5 seconden in dezelfde stand houdt. Hij geeft wel netjes met een piepje aan dat dat gebeurd is, maar met de rijwind in je oren is de kans vrij groot dat je dat niet hoort en waar je dan denkt af te remmen als je het gas los laat gebeurt dat niet, met alle gevolgen van dien.
Dan nog een poging overzicht te scheppen in de verschillende versies:

De G30 is donkergrijs met geel accenten op de wielen, het board en het dashboard en vooral uiterlijk herkenbaar aan het kleine ovale achterlicht en de draaischijf die het inklapsysteem vergrendelt.

De G30LE is de lichtgrijze "kleine" ,lees Light Edition, versie met iets smaller board, lager stuur en kleinere accu en behalve de kleur uiterlijk herkenbaar aan dezelfde vorm achterlicht en inklapvergrendeling.

De G30P is uiterlijk identiek aan de G30 en heeft als grootste verschil een topsnelheid van 30km/u omdat dit de Amerikaanse versie is.

De G30E II is de doorontwikkeling van de G30. Dit zit hem vooral in de techniek van de batterij en de motor en een paar optische aanpassingen.

Uiterlijk kun je hem herkennen aan het grotere achterlicht met daaronder ruimte voor een kentekenplaatje, reflectoren op de stuurkolom en een handiger inklapvergrendeling.

Hij is donkergrijs van kleur met dezelfde geelaccenten als de G30.

De G30LE II is de doorontwikkeling van de G30 LE met dezelfde aanpassingen als de G30E II ten opzichte van de G30.

Ook de G30 LE II is lichtgrijs met gele accenten.

De G30D is de versie voor de Duitse markt.

Technisch gelijk aan de G30 maar met het grote achterlicht en ruimte voor kentekenplaatje, reflectoren aan de stuurkolom en links aan het stuur een extra hendeltje om alleen de elektrische rem te bedienen.

Uiteraard is deze versie donkergrijs maar zijn de accenten niet geel maar blauw uitgevoerd.

De G30DII is de doorontwikkeling van de G30D, vergelijkbaar met de G30E II.

Uiterlijk is het voornaamste verschil tussen deze beide versies dat bij de II het linker motorremhendeltje is vervallen.

Beide versies hebben een topsnelheid van 20km/u.

En dan heb je nog die gave Audi Quattro uitvoering van de foto: Deze is gebaseerd op de Max G30D II en geproduceerd in opdracht en met originele kleurstelling van Audi Quattro.

Dit is een limited edition.

Uiteraard heeft de G30 familie ook het handige inklapsysteem en zijn ze eenvoudig mee te nemen in het OV of in je kofferbak.

In 2023 is de G30 familie opgevolgd door de Max G2.
De Max G30 familie is in 2024 uit gefaseerd en wordt niet meer nieuw geleverd. 
Je kunt hem, mits op voorraad, vinden bij onze Selectie Gebruikt.
Als je op een van de foto's klikt kom je daar terecht.
G30-Audi-staand
Voorbeeld van een Audi Quattro style Max G30D II
g30e2
Voorbeeld van een Max G30E II